Jag vill så jag kan så jag gör

Emilia i Reflektioner
Efter Urkultfestivalen kändes det som att sommaren snart skulle ta slut. Alla runt mig pratade om hösten. Skola. Boende.
Planer. Drömmar. Det drar ihop sig. Dags att bestämma sig. Dags att behöva ha ett svar på frågan "vad ska du göra?"
Snurriga tankar. Hopar sig. Krånglar. Förvirrar. Blir inte klokare. Blir inte säker. Vill helst av allt inte bestämma något. Vill bara vara. nu. inte sen. här. inte där. Det är en flykt. Det vet jag. Men att veta det. är det jag flyr från. tänker. hela kroppen.

När jag tänkte på den här sommaren. Tänkte jag på vad jag verkligen ville. Vad jag ville se. Uppleva. vara.
Så här ville jag skapa min sommar.
Åka till Fjällen och vandra.
Åka tåget mellan Kiruna och Narvik.
Åka till Lofoten.
Se späckhuggare.
Se mer av Norrland.
Hälsa på Ellen i Tromsö.
Känna på snö
Känna på midnattsol
Åka till Umeå och Farmors hus.
Jag ville Lifta mig fram.
Leva utan att veta vad klockan är.
Leva utan att veta vilken dag det är.
Äta vad som erbjuds av naturen.
Dansa.
Ta dagen som den kommer.
Ta liften som den kommer.
Laga mat ute i naturen.
Sova i naturen.
andas.
Urkultfestivalen.
Åka långt norr ut...längs den dära vägen
på kartan som snirklar sig upp mot nordkapp. hur ser det ut där? vill veta.
Vara med mina kära människor.
Lära mig jonglera.
Spela flöjt.
stå på händer.
Hälsa på Alexandra.

Endel saker har jag längtat efter i flera år.
Endelsaker växte fram under den här våren.
Jag ser tillbaka på tiden som gått. På hur jag uppfyllt den ena önskningen efter den andra. Äventyr efter ävenyter. Varje dag. Det är nästan lite kusligt att jag så exakt kan skapa mitt eget liv. Att det enda jag behöver är att veta vad jag vill.
Att lifta är ett konkret exempel på hur energi inställning vilja mål och ödmjukhet tar mig exakt dit jag vill.

Jag ska hälsa på Alexandra. Det har jag inte gjort än. Men sommaren är inte slut!
och så vill jag fortfarande se späckhuggare!

Jag skrev ett långt inlägg om allt jag gjort den senaste dryga månaden.
Om fredsaktivisten Edlas stuga i Torneälven
Om trippla regnbågar
Om att sova på en äng vid en fjord
Om att åka med en man anställd för Nestle
Om att ställa sig vid vägen och hur andra bilen stannar.
Om att bli erbjuden hjälp att hyra hus i Kåfjord
Om all dramatisk vild natur
Om storslagna himmlar
Om att laga sin mat över öppen eld
Om att blí hembjuden och få sova i en säng
Om att åka till europas nordligaste punkt
Om dimman på Nordkapp
Om Världens nordligast belägna stad
Om renar på vägen
Om natur där träd inte kan växa
Om att hitta massa lyxig mat
Om att lifta med spännande människor
Om att basta och bada i älven
Om att koka färsktomatsoppa
Om att inte veta vilken dag det är
Om att passera Finland på genomresa
Om alla mygg i Finland
Om att det inte funnits mygg i norge
Om att bli erbjuden att låna duschen
Om att sova under bar himmel
och göra det om och om igen
Om att träffa folk från riddu riddu
Om att vricka foten
Om att Haparanda är litet med stort ikea
Om att värmeböljan nådde umeå
Om att vi bada nakna och sov under ett träd
Om att dansa galet till Räfven
Om att bli bjudna på efterfest av Räfven (men inte gå)
Om att åka på Urkultfestival
Om bara bröst på urkultfestivalen
Om galet mycket dans
Om vackra underbara människor
Om bastu pantburkar älvkonsert eld
Om att åka till Farmors hus
Om att drömma om farmor
Om att plocka galet mycket blåbär
Om att äta upp alla blåbär
Om att bada i havetsvilda vågor
Om att bli själv i Norrmjöle
Om att lyssna på P1
Hela texten försvann och jag fick ett ypperligt tillfället att träna på att tänka att det var världsligt och så kände jag i hela mitt hjärta att datorer aldrig kommer ha en plats där för mig och verkligheten är det som betyder något. Inte internet.

Liften är fri och vi är äventyret!



Kommentarer
Postat av: Florencia

Vilka vackra tankar! Kära Emilia, vad fint att se att du är lycklig och fri! Jag täker på dig och inspireras av dig. Lycka till med dina äventyr!

2008-08-17 @ 15:10:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0