Emilia: Umeå till Bogsten

Det ösregnar oavbrutet hela dagen och jag vankar runt i huset i Norrmjöle. Lyssnar på P1. Lyssnar på P3. Tittar på tv. Lyssnar på P1. Tystnad. Läser på verandan. Rastlös. Ringer Shenkers åkeri. Lastbil mot stockholm i natt möjligheten  finns att jag får åka med! Börjar städa. Packa. Diska. Klippa regnvått gräs. Svettig. Uppringd Nej ingen plats för mig.

Packar Städar Klart

Tänker att det kan vara bra att komma iväg allafall en tio mil innan jag får slå upp tältet. Då slipper jag känna stressen i morgon med att jag vill åka hela vägen innan kväll. Går för att lämna nykeln. Klockan är sex på kvällen och muletgrått.

Får ett infall.
Messar Niclas. Niclas som kör Jönköping-Lofoten en gång i veckan. Han passerar ju Umeå på sin väg söderut.
Minns inte alls ens vilken dag han åker neråt. 30sek. Nicklas ringer.

"jag är 30minuter norr om Umeå! Vart ska jag plocka upp dig?"

WOW
WOW
WOW

Lämnar nykeln och ber om skjuss ut till Sörmjöle. Ska bli upplockad om 40minuter.
Niclas är sig lik. Vänlig. Äter korv. Stressad. Bråttom. Tänker på Thailand. Formel 1. världens snällaste.
Jag sover i överslafen när det blir dags för vila. Vid Gävle skiljs våra vägar.

Jag åker vidare mot stockholm med en ny lastbil. Full av skrot. som kör annat skrot på tillbaka vägen. skrot. skrot.
Trevligt samtal. Chaffören vet vad Niclas inte vet. Att som lastbilschafför kommer man aldrig fram. Jobbet är inte att nå fram till destinationen. Jobbet är att hela tiden befinna sig på vägarna. Ingen stress. Det blir som det blir.

Nästa lastbil är liten och går inte att starta om man stänger av den. Bilkö genom stockholm. Samtal om socialpsykologi. Han är gammal officer med rika erfarenheter med att arbeta med människor i en sammansatt grupp.
Båda tackar varmt för en trevlig pratstund.

Botkyrka. Shell. Lokalbefolkning. Stockholmare. Hjälpsamhet.
Motvillig lift till Nyköping med Thailands emigrant. Kör lastbil under sommaren. Barn och fru och hotel i Thailand.

Lillebror kör mig sista milen ut på landet i sin glänsande BMW. Hemma. Pannkokor och alla samlade.
ankungar och kycklingar är nytillskottet. Kantareller skogsguldet och Fjällskivling stora som paraplyer. Och skogen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0