Utkast: væl framme ...

væl framme i tromsø.. føll dock till føga och tog tåget upp. var ett himla problem før just den dagen jag skulle åka tåg så tog sj øver driften och man kunde helt pløtsligt inte polletera cykeln. panik panik och jag ringde tusen gånger till niklas i boden som egentligen inte kunde gøra någonting men jag ringde i alla fall. men sen. "plocka især den och lægg den i en kartong" sæger en klasskompis och jag far till en cykelaffær och avtalar om att hæmta en sådan på flyttdagen. så vart det fredag och dag før avfærd. allt var ju packat och klart så det skulle ju inte alls vara nåt problem att hinna.. bara putsa lite fønster och stæda lite. det tar tydligen tid att putsa fønseter, men gjort vart det och sen panikstædning. cendi hjælpte mig till hållplatsen med alla væskor. nær vi passerar allhelgonakyrkan ser jag malinn gå på bakre vagnen och jag messar henne. hjælp och sællskap att låsa in væskorna i ett skåp på
centralstationen. hejdå till malinn och sen fram och till cykelaffæren. sen kom maja och hjælpte mig ta især cykeln, packetera den och hæmta væskorna i skåpet och få in allting på tåget. otroligt vælregiserat. men det var inte slut dær. jag skulle byta tåg i stockholm. skulle ha en halvtimme på mig. det hade jag inte før tåget var førsenat. systersofia med pojkvæn møter mig med en bagagevagn och vi trænger oss øver hela centralen i rusningstid. det gick bra. vi hade till och med tre minuter till godo. sen trettio timmar tåg och buss. men det var rætt skønt. hyresværd hilde hæmtade mig i tromsø och kørde mig till mitt lilla hem.

på søndagen cyklade jag omkring lite i stan men slutade nær jag kom till stranden. vit strand med snøklædda berg på andra sidan vattnet. rætt hærligt.
igår var førsta dag på jobbet. det var rætt lugnt och mycket rundvisning. men det tog mig två timmar och massa upprepningar innan jag fattade att stell betyder tvætt. det klargjorde en hel massa problem.
jag lovade mig sjælv att inte klaga på priserna i norge. men vad faan. løk kostar hær 25 kronor kilot. oekologisk.
dæremot ær biblioteket gratis och alldeles fantastiskt fint. igår lånade jag massa norsk hiphop. vi får se vad det blir idag.
nær jag frågade min hyresværd om en køkskniv fick jag ett køttspett på køpet. man måste vara jækligt sugen på køtt om man lagar sånt køtt som behøver ett spett på två små (långsamma) plattor eller i mikron. men vem vet. en dag kanske jag ær otroligt glad øver detta spett.
de kør som galningar hær och det ær omøjligt att se om gatorna ær enkelriktade eller inte. på torsdag ska jag køra.
jag har inte sett midnattssolen æn. har varit så trøtt att jag deckat vid niotiden alla kvællar hitills. men ikvæll, jag lovar.
nu ær snart emilia hær.


Kommentarer
Postat av: lotta

dejligt! va kul att följa dig! tar ju ett tag att omprogrammera hjärnan med dina snygga æ:n. var är det du ska jobba??? noll koll badboll. kram!

2008-06-17 @ 19:19:21
Postat av: ellen

jobbar som hjelpepleier i hjemtjenesten alltså underskøterska på hemtjænsten

hoppas det ær bra med dig

ha det!

2008-06-18 @ 12:59:03
Postat av: lotta

jaha va spännande! akta dig för argbiggan, du kanske kan distrahera henne på nåt sätt, ge henne ett något som hon kan ta ut sin aggression på. vad vet jag :) allt är bra med mig! jag vill ha bilder också!!!

2008-06-18 @ 15:17:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0