indisk kultur

nar jag far fragan (och den far jag flera ganger dagligen) om vad jag tycker om den indiska kulturen.
(foljdfragan pa vad jag gor har) svarar jag alltid artigt att jo jag tycker jatte mycket om den indiska kulturen.
Just vad fragestallaren vill hora. Nojd nickar han (oftast) eller hon och fyller i lite och tillsammans namner vi
ja maten ar fantastisk....och ...ja manniskorna ar sa trevliga och gastvanliga....

det ar inte hela sanningen
aven om jag uppratthaller en artig konversation pa gatan eller med nagons slakting eller granne

sanningen ar att jag bade gillar indiens kultur och ogillar den

funderar pa att nasta gang ge det svaret och upplysa om mitt missnoje over hur
kvinnor behandlas av mannen
hur minoriteter av de flersta slag diskrimineras obarmhartigt
att kladerna ar ruskigt opraktiska (aven om de ar vackra) (spelar roland!)
de indiska sotsakerna ar ackliga (MASSA MASSA socker)
indier ar daliga pa att lyssna och avbryter ofta
bollywoodfilmer ar faniga (men fashinerande)
kulturen ar gammalmodig och motsatsen till accepterande

ja ja ja
detta ar en dag da jag helst satt i koket pa bogsten
forsta gangen som jag langtar hem
pariktigt
langtar
hem och bort

har vasterlandska klader pa mig idag

allt borjade igar
eller kanske forsta dagen
inget privatliv

jag kanner mig ledsen och har ingenstans att tavagen
alla tittar fragar respekterar inte sa som jag vill bli respekterad
lamnad i fred nar jag sager det

det slutar med tarar stort brak och mycket kannada
fyra mot en

you shouldnt do like that like this like you do
you shouldnt
you shouldnt

men det har ar jag
i sverige ar kanel och apple gott

nar jag behover en stund for mig sjalv
vill jag inte ha en hel familj som fragar ut mig och bokstavligen drar i mig
skaller pa mig
att jag far dem att ma daligt
nar jag grater

Det har ar en tuff tid
jag vet att jag lar mig mycket men jag har inte sa kul
och jag tycker det ar jobbigt att bli sa ifraga satt
min frihet
ar i fangelse
min identitet
ar "you shouldnt"

tack alla er som later mig vara den jag ar nu forstar jag hur stort och fint det ar att fa leva ett liv i frihet!!!!

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh, min kära! Jag längtar tills du kommer hem till "Landet Lagom är bäst"! Jag har läst "Veronika bestämmer sig för att dö" två gånger.

Var den du är i smyg om det behövs! Ingen behöver få veta någonting! Love/sara

2009-02-19 @ 22:42:33
Postat av: emma

jag förstår din frustration och sorg över att inte få vara ifred, att hur mycket fint du än får vara med om inte riktigt kan slappna av och bara vara i allt det nya spännande utan hela tiden måste tänka på att anpassa dig. fortsätt kämpa säger jag och vem vet, kanske kommer en starkare emilia fram ur allt det här! du är ju trots allt en trygg och stabil person som inte rubbas i första taget! you go girl!

2009-02-21 @ 18:54:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0