kulturkrock

symptom for att man har fatt en KULTURCHOCK

psykiska:
 kansla av
ensamhet
hemlangtan
hjalploshet
irritation
isoleringuppror mot regler
grat och tarar
sterotypisering av vardlandet
romantisering av hemlandet

fysiska:
for mycket eller forlite somn
overdrivet atande eller brist pa aptit
tata infektioner
magont huvudvark

Nar jag skrev ner det i ett minusgradigt stockholm
tusen ar sedan
trodde jag inte att jag skulle drabbas...

sanningen ar denna
redan pa flygdagen fick mina eksemarmar fnatt
de tacktes av svullna roda prickar som blev storre och som det kom gult ur
(mmm mysigt)
tusen byggbett som kliar tills man kanner sig knapp
ar en liknelse inte helt fel

jag kan inte pasta att jag fyller hela listan men
manga flera av punkterna an jag nagonsin trodde
blossande eksem som inte ger med sig
magproblem
vill isolera mig
tarar
irritation
sterotypisering av indierna (alla ALLA har samma mittbena och langa flata pa ryggen eller mustach)
romantisering av hemlandet (i sverige finns allt och alla ar lika varda! jo jo... finns ingen sanning i det men kanslan fanns)

ja jag vill inte ge en romantiserad idyllisk bild av mitt liv har for det ar det inte
det ar tufft och varje dag ar en utmaning
ett nytt sorts aventyr
dar jag maste acceptera anpassa forsta respektera lyssna kommunicera tanka
jag ser mycket som jag inte tycker om
som ar tvartom fran mina tankar

har maste jag vara nagon annan an den jag vill
det ar uttommande pa energi

anda ser jag varlden med stora ogon och
for varje dag nu sa tar jag tillbaka mer och mer av det som ar jag
av det som jag vill tycker tanker kanner

efter forsta veckans rus har jag nu gatt igenom en fas av struggle
nu ska jag bara lyckas hitta nya batterier till kameran

karlek till allt overallt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0